fredag 2. mai 2008

Reklame, å rope!

Reklame kommer fra det latinske ordet "reclamare", som betyr å rope. Da er det kanskje ikke rart at det er det en reklame nettopp prøver å gjøre: Å rope til deg!. En reklame er en annonse, en video, et bilde, etc som forsøker å fange blikket ditt til å selge et produkt eller en tjeneste. Den gjør dette ved å bruke såkalte stoppeffekter, som drar blikket ditt mot reklamen. Et eksempel på en stoppeffekt kan være at man bruker stor og fargerik skrift, men også at man bruker store overdrivelser og morsomme kameravinkler.

Men stoppeffekter er ikke det eneste reklamer tar i bruk, de tar også i bruk "reklamespråk". Det dette gjør er at man får følelsen av at reklamen "snakker" til deg, ved å bruke "du" og "dere" i reklameteksten. Men det kan også være at man bruker "sleng-språk" som gjør at reklamen retter seg mot en spesiell aldersgruppe. Noen eksempler på reklamespråk er "Du vil få synlige hvitere tenner etter bare 3 uker", eller "Biffa bolt-on. Blei bonk.", som nok er rettet mot en ung aldersgruppe.

Nå skal jeg presentere en reklame som jeg skal "analysere", slik at dere får et innblikk i hvordan en reklame er bygd opp. Reklamen jeg har valgt å presentere er laget av NBA (National Basketball Assosiation), og er en del av en reklamekampanje for deres Playoffs i 2008.

Reklamen kan dere se her


Denne videon viser altså 2 stjernespillere fra 2 forskjellige lag som skal spille mot hverandre i sluttspillet for NBA. Dette er bare et av mange videor som er en del av reklamekampanjen, og dere kan se alle her og på YouTube.

Så tilbake til analyseringen. Først vil jeg si litt om førsteinntrykket til denne reklamen. Siden jeg er en stor basketballfan vet jeg selfølgelig hvem disse spillerne er, og det gjør at jeg med en gang blir interresert av å se dem ved siden av hverandre. Det får meg også til å lure på hva dette er, og får meg til å utforske det nærmere.

Så vil jeg si litt om hvilken mål- og aldersgruppe jeg syntes reklamen er rettet mot. Reklamen er helt tydelig rettet mot basketballinterreserte av alle aldersgrupper. Jeg tror at f. eks en 80-åring ville fått like mye gåsehud av å se denne reklamen som jeg gjorde.


Reklamen har også inspirert TIME Magazine

Når det gjelder stppeffektene i denne reklamen, så syntes jeg at øyet ditt ikke nødvendigvis tiltrekkes av et spesiellt punkt på reklamen, men heller at blikket rettes mot helheten av reklamen. Nemlig de to ansiktene stående ved siden av hverandre. Samtidig legger du merke til hvor nøye redigeringen er både i bildet og i stemmen til de to, og det får deg til å bli begeistret av selve produktet, noe som får deg til å få lyst til å se på kampen de reklamerer for.

Når det gjelder layouten og bildespråket i reklamen, er kanskje dette noe av det mest fasinerende med reklamen. Måten de har klart til å få et perfekt skille mellom de to anisktene slik at det ser ut som et hode, men samtidig som man ser at det er to individer, er noe som skaper en "beundrende" stemning. Det gjør at f. eks at man slipper å bli distrahert av at kamervinkelen byttes stadig vekk, men at man heller kan slappe av og fokusere på det du har lyst å fokusere på. Dette er noe som gjør det lettere å tolke reklamen, og også lettere å nyte reklamen.

Til sist vil jeg bare si litt om det siste virkemiddelet i reklamen: musikken. Musikk er ofte noe som setter stemningen i en reklame, og det gjorde den definetivt i denne reklamen også. Ikke bare er redigeringen av reklamen spektakulært, men også hvordan musikken er synkronisert med filmen, er veldig fasinerende. Det er helt klart noe som får deg til å få gåsehud, som helt klart er et signal for at reklamen har hatt et intrykk på deg!

Alt i alt syntes jeg dette er en av de beste reklamekampanjene jeg har sett, og jeg håper dere likte den også! Legg gjerne igjen en kommentar hvis du vil si noe om reklamekampanjen, eller hvis dere har noen meninger om blogginnlegget!

Ingen kommentarer: