torsdag 6. mars 2008

Presidentvalget i USA

Dette innlegget måtte vel komme på et eller annet tidspunkt? Jeg kan ikke kalle meg en ordentlig "halv" amerikaner hvis jeg ikke uttrykker meg selv om presidentvalget offentlig vel? Derfor bestemte jeg meg for at denne ukens blogginnlegg skal handle om nettopp dette: "Eselene mot elefantene!"

Oppgaven er: Er det noen nyheter du har lagt spesielt godt merke til i det siste? Gi eksempler på nyheter, og forklar hvorfor dette er godt stoff.

Besvarelsen min er ganske enkel: Nyheten jeg har lagt mest merke til i det siste er presidentvalget i USA, og med mest fokus mot demokratene. Grunnen til dette er fordi begge kandidatene på venstre siden kommer i historiebøker, OG det er et veldig tett løp mellom dem. Spesielt i norske medier, men også internasjonale medier har dette vært et av, hvis ikke hovedtemaet i nyhetene. Derfor er det ikke rart at selv en vanlig ungdom som meg som ikke leser avisen så mye, også kan med seg disse nyhetene bare ved å kun kaste et kort blikk på avisen ved frokostbordet.

Men grunnen til at jeg valgte disse nyhetene er ikke bare fordi de er kjente, men også fordi det er veldig godt stoff. Ikke bare er det spennende å lese om, men man får også videre kunnskap om internasjonal politikk som kan være nyttig å ta med seg videre i livet. Allerede så har jeg lært mye om hvordan det politiske systemet i USA fungerer, og det er enda mange måneder igjen før valgene er over, så det er enda mye kunnskap å hente. I tillegg så er det viktig å med seg årets valg, fordi det kan forandre verden fullstendig. Og da er det nyttig å vite hvem som vant, og ikke minst hvordan de vant.

Til slutt vil jeg bare si lykke til til Barack Obama, som hadde hatt min stemme hvis jeg hadde vært gammel nok til å gi en!

PS: Her kan du finne mye spennende om presidentvalget

1 kommentar:

Mathias Å. Solstad sa...

Ja, jeg liker bloggen din Niklas! Noe av det jeg liker best er fargevalget og bruken av bilder og annet som du har, og også hyperlinker som viser til sider som er relaterte til det du skriver om!