onsdag 20. februar 2008

"Korleis" kan jeg bli bedre i nynorsk?


Hvordan er det mulig å bli bedre i et fag som nok 80% av alle videregåendeelever rundt omkring i Norge (inkludert meg) syntes er unødvendig og kjedelig? Svaret er enkelt: Ha tungen rett i munnen og ØV, ØV, ØV! Som et gammelt ordtak sier: øvelse gjør mester, kunne det ikke vært mer nøyaktig når det gjelder nynorsk. Hvis du har motivasjonen, og en god læringskilde, er det ikke tvil om at du blir en ekspert i nynorsk på kort tid. Det eneste problemet er motivasjonen.... Hvor skal man få lysten til å bli god i nynorsk? Hvorfor burde man ha denne lysten i det hele tatt? Kanskje karakteren din er nok motivasjon, men etter man er ferdig med videregående skal jeg nok vedde på at nynorsk er det første som trenger seg ut av kunnskapen din.

Men tilbake til temaet: Hvordan blir man bedre i nynorsk? Våre norsklærere har vært så snille og gitt oss lenker til mange gode læringskilder innen nynorsk som jeg gjerne vil dele med dere. Disse lenkene er:

http://www.sprakrad.no/Skole/Nynorsk.nett.no/Oevingar/
http://www.sprakrad.no/Skole/Nynorsk.nett.no/Minigrammatikk/

I tillegg har de gitt oss en lenke til en "miniordbok":

http://www.sprakradet.no/Ordboeker/Fra_bokmaal_til_nynorsk/ Læreplanmål: 4c) Språksammenlikning

Hvis du tar deg tid til å se igjennom disse sidene og pugge dem skikkelig, vil du nok se en forbedring i nynorsken din. Jeg anbefaler derfor alle som leser dette blogginnlegget til å ta en titt innom disse sidene.

Til slutt vil jeg bare si: Hvis noen har noen meninger om nynorsk, eller hvordan man kan bli bedre i det, legg igjen en kommentar! Jeg leser alle kommentarer selv om det bare er tull, så ikke vær redde for å si din mening!

-Niklas

1 kommentar:

Ingunn sa...

Vi får håpe at dere klarer dere gjennom til eksamen er overstått. Tross alt er det en karakter som teller like mye som de andre, selv om motivasjone er lav. Og det forstår jeg.